Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

Ειδικές γλώσσες

Ανάμεσα στις γλωσσικές ποικιλίες συγκαταλέγονται και εκείνες που συνδέονται με τον καταμερισμό της κοινωνικής / επαγγελματικής δραστηριότητας. Πρόκειται για ευδιάκριτες γλωσσικές ποικιλίες που δημιουργούνται από τις διάφορες επαγγελματικές ομάδες. Μια επαγγελματική ομάδα δηλαδή, για να εξυπηρετήσει τους επαγγελματικούς της σκοπούς, διαμορφώνει στο πλαίσιο της εθνικής γλώσσας τη δική της γλωσσική ποικιλία με ιδιότυπους όρους της ειδικότητάς της. Μερικοί ονομάζουν τις γλωσσικές αυτές ποικιλίες ειδικές γλώσσες.




1. Μπορείτε να δώσετε έναν ορισμό για το τι ονομάζουμε ειδικές γλώσσες; Μπορείτε να συμβουλευτείτε το σύνδεσμο που ακολουθεί: Λεξικό Γλωσσολογικών όρων (πύλη για την ελληνική γλώσσα)


2. Σε καθένα από τα παρακάτω αποσπάσματα να βρείτε πέντε (5) λέξεις ειδικού λεξιλογίου και να προσδιορίσετε την ειδική γλώσσα στην οποία ανήκουν.

1.      Η ανακάλυψη της δομής του DNA και η επακόλουθη «έκρηξη» της γνώσης στους τομείς της μοριακής Βιολογίας και Γενετικής φέρνουν την ανθρωπότητα αντιμέτωπη με μια νέα τάξη πραγμάτων.  Η πλήρης χαρτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώματος αλλά και ο χαρακτηρισμός της λειτουργίας μερικών εκατοντάδων γονιδίων θα οδηγήσουν πιθανότατα στο εγγύς μέλλον στη θεραπεία πολλών ασθενειών. Γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί και τρόφιμα υπόσχονται ότι θα επιλύσουν το πρόβλημα του υποσιτισμού, όμως ταυτόχρονα δημιουργούν τεράστια βιοηθικά προβλήματα. Παράλληλα, η πρόσφατη κλωνοποίηση ζωντανών οργανισμών μπορεί να επιλύσει  κι αυτή θέματα υποσιτισμού και επάρκειας οργάνων, όμως εγκυμονεί ο κίνδυνος δημιουργίας γενεών πανομοιότυπων οργανισμών προς εκμετάλλευση.

(Διασκευασμένο απόσπασμα από άρθρο του Στάθη Γκόνου στον ημερήσιο Τύπο- Πανελλαδικές 2002)


2.      Ως βασικά επιχειρήματα για την κατάργηση της ποινής του θανάτου προβάλλονται: η ανικανότητά της να αποτρέψει από τη διάπραξη σοβαρών εγκλημάτων τους αποφασισμένους να τα τελέσουν, η ανελαστικότητα αυτής της ποινής τόσο κατά τη νομοθετική οριοθέτηση όσο και κατά τη δικαστική επιμέτρησή της, το ανεπανόρθωτο σε περίπτωση δικαστικής πλάνης, το ανεπίτρεπτο της αφαιρέσεως της ανθρώπινης ζωής από την κρατική εξουσία, με τον ισχυρισμό ότι το έννομο αγαθό της ζωής είναι υπέρτερο από το έννομο αγαθό του κράτους.

(Απόσπασμα από το κείμενο του Ιω. Μανωλεδάκη για τη θανατική ποινή, Έκφραση- Έκθεση Γ’ Λυκείου εκδ. ΙΤΥΕ Διόφαντος)








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου